Som alternativ til magnetkompas og meget dyre gyrokompasser, kan FURUNOs satellitkompasser anvendes som "Transmitting Heading Device" på mindre skibe.
FURUNOs satellitkompasser er 'ratmærkede'* og bruges endvidere som backup heading til radar, ECDIS og autopilot på mange større skibe.
De meget præcise satellitkompasser finder retningen ved hjælp af 2-3 GPS modtagere, der er koblet sammen og bearbejder de forskellige informationer i en processor enhed, hvorved skibets kurs udregnes helt ned til 0.6 grads nøjagtighed. Satellitkompasser er således væsentligt mere nøjagtige end magnetkompasser. Tillige kan satellitkompassser kompensere for heaving - dvs. sætning i søen, som vist på billedet.
Som alternativ til satellitkompas og spritkompas har FURUNOs rate sensor kompasser, PG-500 og PG-700 fundet indpas i adskillige fartøjer verden over med et absolut pålideligt og præcist kursinput.
Begge typer bidrager med kurssignaler til alle FURUNOs navigationsløsninger og endda også kommunikationsudstyr, hvor position og kurs er nødvendig.
*ratmærke er det europæiske 'Wheelmark', som betyder at udstyret lever op til EU's krav til støj/eletromagnetiske forstyrrelse - den såkaldt IEC 60945 norm, der skal gælde for alt udstyr i SOLAS skibe.