Kurser


 

Radar og AIS kursus for Lystsejlere

Radarkursus 2017 er blevet afholdt. Vores næste kursus bliver til marts 2018.

FURUNO DANMARK A/S afholder årligt et én-aftens radarkursus for lystsejlere. Kurset afholdes på vores adresse på Hammerholmen i Hvidovre og koster 300 kr. Der vil blive serveret kaffe, vand og sandwich.

Kurserne er rettet mod lystsejlere, som har begrænsede eller ingen forkundskaber i radarteknologi.

Tilmelding og yderligere information omkring arrangementet kan fås hos Walther Fenger fra FURUNO Fritid. Han kan også kontaktes på tlf. 36 77 45 00

Kursets indhold

Kurset er et enkeltaftens arrangement. Der bliver gennemgået teori og betjening af de mest gængse funktioner. Tillige vil der være masser af mulighed for selv at forsøge sig med apparaterne.

Endvidere er der rig mulighed for at få egne praktiske erfaringer luftet i en større forsamling samt at indgå dialog med eksperter for at få afklaret specifikke spørgsmål.

Kurset bliver ikke afholdt med fokus på FURUNOs produkter men på radar i al almindelighed.

 


Tidligere kurser

Herunder kan ses video og billeder fra tidligere kurser. Der er typisk 15-25 deltagere pr. aften. I den første del gennemgår vi teorien og den praktiske anvendelse af radaren. Bagefter går vi i simulatoren hvor vi sejler en tur i et befærdet farvand, som eksempelvis Bosperusstrædet eller tilsvarende.

 

Teorien bag radar

Her fortæller Troels W. Hansen om radarteori - her snakkes om effekten af antennestørrelsen.

 

 

 

Kursusdeltagerne hører om historien, teknikken, støj og betjening.

 

 

 

 

Her bliver fortalt om en af de helt essentielle anvendelsesmuligheder ved en radar, nemlig pejlelinial (EBL) og afstandsring (VRM).

 

 

Simulatoren

Vi skulle alle sejle en tur i simulatoren, som til dagligt benyttes til uddannelse af navigatører. Instruktøren Kasper Bentsen de Linde giver en hurtig introduktion til systemet. Det kunne virke lidt overvældende, men vi fik hurtigt de vigtigste betjeningsmuligheder på plads, så vi kunne hive ankeret hjem og få fart i skuden.

 

 

Bosperusstrædet ligger her foran os. Et af verdens mest traffikerede farvande. Vi havde fået et mindre containerskib på beskedne 170 meter som vi skulle sejle igennem med.

 

 

 

Bosperusstrædet set på vores ECDIS (det elektroniske søkort). Puha, der er godt nok ikke meget plads. "Det er heldigt at vejret er godt og der hverken er tåge eller regnbyger." sagde vi til os selv.

 

 

 

Vi fik forsøgt os med radaren og nogle af de funktioner som vi havde hørt om under gennemgangen af teorien. Det var ret heldigt fordi de højst besynderlige meteorologiske forhold gjorde, at der pludselig væltede både tågebanker og massive regnbyger ind over os, hvilket gjorde radaren til et særdeles værdifuldt hjælpemiddel.

 

 

Der var masser af funktioner der skulle besættes på broen og de blev fordelt mellem deltagerne. Udfordringen blev tilgået med stor entusiasme og der var masser af gode observationer og målrettede beslutninger. Til instruktørernes store forbløffelse var der ikke en eneste grundstødning eller kollision på sejladserne. Alt i alt en vellykket aften.